Do odważnych świat należy

0-4 retuszPierwszym pozaklubowym zdjęciem, które poddaliśmy analizie jest praca Przemka Markiewicza.

Zdjęcie poddane naszej ocenie wygląda tak:

Zdjęcie stan pierwotny

Zdjęcie stan pierwotny

Temat zdjęcia nie jest może oryginalny, ale nie można odmówić mu pewnego uroku. Kontury detali architektonicznych na tle pochmurnego nieba, zwykle prezentują się dobrze. W tym jednak przypadku autor świadomie lub nie chciał pójść na kompromis: ukazać ciekawe niebo i prawidłowo naświetlony kontur. Prawdopodobnie takie rozwiązanie podpowiedział autorowi jego aparat. Skutek jest taki, że niebo, podświetlone przez słońce jest w jednym miejscu mocno przepalone. Aby tego uniknąć, trzeba było zmierzyć ekspozycję na samo niebo (czyli dobrać czas i naświetlenie) i nie troszczyć się o to, że detal architektoniczny wyjdzie zupełnie czarny.

Pierwszą korektą, którą zaproponowaliśmy jest wyrównanie zdjęcia, przez jego delikatny obrót w lewą stronę.

Obrót

Obrót

Druga sprawa to sam kadr. Kierunek zdjęcia określony jest prze chorągiewkę, która wskazuje prawą stronę i tam powinno być więcej miejsca. Chorągiewka „patrzy” w tym kierunku, wieć potrzebuje przed sobą więcej miejsca. Zdjęcie ma ścisle określony kierunek z lewej do prawej. Dlatego obcinamy część prawą. Obcinamy również kawałek dołu, ponieważ kopuła dachu niczego nie wnosi do zdjęcia.

Kadrowanie

Kadrowanie

Teraz nalezy delikatnie skorygować światła i cienie. Te pierwsze przyciemnić, te drugie rozjaśnić:

Korekta swiateł i cieni

Korekta swiateł i cieni

Pozostała jeszcze kwestia wypalonej plamy u góry. Możemy ją wyretuszować używając t.zw. stempla – pobrać elementy graficzne z innego miejsca zdjęcia i zamaskować ten defekt.

4 retusz

Retusz

Teraz porównajmy to zdjęcie z jego wersją pierwotną:

Zdjęcie stan pierwotny

Zdjęcie stan pierwotny

Należy jednak zwrócić uwagę, że cała ta zabawa byłaby niepotrzebna, gdy zdjęcie już w fazie jego wykonywania zostało:
1. Poprawnie naświetlone
2. Poprawnie skadrowane.

Dziękujemy autorowi i życzymy coraz lepszych ujęć.